Ludza - senākā Latvijas pilsēta
Trešdiena, 2020. gada 21. oktobris
Severīns, Urzula
Ludza
Flurries
0°C
 
A A A

Sanāksmē spriež par jaunas gājēju pārejas ierīkošanu Latgales ielā

28. martā Ludzas novada pašvaldībā notika īsa sanāksme par satiksmes drošības jautājumiem Ludzā un novadā. Darba sanāksmē piedalījās domes vadība: priekšsēdētāja Alīna Gendele, viņas vietnieks Edgars Mekšs un izpilddirektors Sergejs Jakovļevs, kā arī Valsts policijas LRP Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors Aldis Lipskis un VAS “Latvijas valsts ceļi” Ludzas nodaļas vadītājs Imants Kalvītis un ceļu būinženieris Kristaps Kurms.

Viens no jautājumiem, kas tika pārrunāts, – Latgales un Skolas ielu krustojums Ludzā. Iedzīvotāji ir rosinājuši šajā vietā veidot gājēju pāreju, jo Latgales ielu te esot sarežģīti šķērsot sastrēguma stundās rītos un vakaros. Tas ir slikti pārredzams un satiksmes intensitāte te ir visai augsta. Vecāki bažījas par savu bērnu drošību. Un viņiem liekas, ka pareizākais risinājums būtu gājēju pārejas ierīkošana. Šo ideju atbalstīja arī A. Gendele. Bet lai pārliecinātos, vai šāds risinājums ir pareizākais, tika uzklausīti ceļu drošības un satiksmes jomas speciālisti.

Diskusija noslēdzās ar secinājumu, ka gājēju pāreja šajā krustojumā nav labs risinājums.

Lūk, speciālistu galvenais arguments: katra gājēju pāreja – paradoksāli, bet rada lielu apdraudējumu cilvēku dzīvībai un veselībai. Ja pārejas nav, gājēji ļoti uzmanīgi izvērtē situāciju uz ielas. Pāreja dod pārliecību gājējam, ka viņš ir drošībā, ka viņam ir taisnība, ka viņš ir galvenais uz ielas, un tāpēc nevajag īpaši uzmanīties. Diemžēl autobraucēji ne vienmēr var laicīgi apstāties – reizēm tādēļ, ka brauktuve ir slidena un bremzēšanas ceļš palielinās, reizēm tādēļ, ka gājējs uz pārejas izlec ļoti negaidīti. Īpaši sarežģīta situācija veidojas tumsā un nelabvēlīgos laika apstākļos.

Pēc A. Lipska vārdiem, jaunās gājēju pārejas ir ļoti labi apgaismotas, bet tas, kas notiek uz blakus esošās ietves, nav pārredzams, tāpēc autobraucējs, pat nepārsniedzot pieļaujamo braukšanas ātrumu, gājēju uz ietves var pamanīt pēdējā brīdī (ja tas neapdomīgi steidzas un pirms ielas šķērsošanas nepārliecinās, ka tuvojas automašīna). Šobrīd situācija Latgales un Skolas ielu krustojumā esot mierīga – negadījumi ar gājējiem uz tā pēdējā laikā nav reģistrēti.

“Latvijas Valsts ceļu” I. Kalvītis atgādina, ka jautājums par šo krustojumu aktualizēts vairākkārt arī iepriekš – arī pirms 10 gadiem. Toreiz tika skaitīta autotransporta un gājēju intensitāte, mērīts ceļa garenprofils un izvērtēta redzamība.  Secināts, ka  automašīnu un gājēju plūsma nav tik intensīva, lai būtu nepieciešama gājēju pārejas ierīkošana. Minētā ielas posmā netiek nodrošināta nepieciešamā redzamība. Pašreiz standartā noteiktās rekomendācijas ir pārskatītas, un iespējams, veicot jaunu satiksmes un gājēju uzskaiti, to varētu arī ierīkot, samazinot atļauto braukšanas ātrumu un pirms gājēju pārejas uzstādot brīdinājuma zīmes.  Bet arī “Latvijas Valsts ceļu” apšauba vai  ar luksoforu neregulētas gājēju pārejas ierīkošana uzlabos satiksmes drošību.

Arī domes amatpersonas atceras, ka, veicot Latgales ielas renovāciju pirms 6 – 7 gadiem, tika spriests par iespēju noņemt uzkalnu pie pasta, kas situāciju minētajā ielas posmā darītu drošāku. Diemžēl uzkalnu nebija iespējams nolīdzināt, jo zem tā ir dažādas komunikācijas, t.sk. sakaru kabeļi un ūdensapgādes tīkli, un to pārvietošana ievērojami sadārdzinātu projektu, bet tā realizācijai pieejamais finansējums bija ierobežots.  

Pēc ceļu policijas pārstāvja atzinuma, ar luksoforu neregulētas gājēju pārejas izveidošana nav labākais risinājums. Un šķēršļus (“gulošos policistus”) uz maģistrālām ielām veidot nedrīkst. Satiksmes drošības uzlabošanai ideāli būtu Ludzā uzstādīt luksoforus uz Latgales ielas, kā arī uz Raiņa ielas, kur ir intensīva kustība. Pat viens luksofors, piemēram, Latgales un 18. novembra ielas krustojumā mazinātu satiksmes ātrumu un radītu papildus drošību gan autovadītājiem, gan gājējiem. Diemžēl tā uzstādīšanas izmaksas ir augstas. Pēc I. Kalvīša ziņām, vismaz 20 tūkstoši eiro.

Atgādināsim, ka Ludzas novada pašvaldība 2015. gada vasarā veica iedzīvotāju aptauju par to, vai nepieciešams veidot gājēju pāreju pretī “Banka Citadele” ēkai Ludzā. Apkopojot rezultātus secināts, ka no visiem aptaujas dalībniekiem 68 bija par, bet 79 pret gājēju pārejas ierīkošanu šajā Latgales ielas posmā. Šoreiz aptauja netiks veikta. Pašvaldībā uzklausīto speciālistu argumenti bija pārliecinoši pret gājēju pārejas ierīkošanu Latgales un Skolas ielas krustojumā.

Sagatavoja

Ērika Bondarenko,

sabiedrisko attiecību speciāliste

coloring.cool