LV RU EN

Ludza - senākā Latvijas pilsēta
Pirmdiena, 2021. gada 17. maijs
Umberts, Herberts, Dailis
Ludza
Cloudy
21°C
 
A A A

Preču zīmes reģistrācija dod uzņēmumiem drošības sajūtu

IngografikaŠogad jau ceturto gadu Latvijas Patentu valde sadarbībā ar Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru (LTRK) rīko Vislatvijas konkursu „Gada preču zīme” – konkursu, kurš, nebaidīšos teikt, kļuvis par vienu no prestižākajiem rūpnieciskā īpašuma aizsardzības jomā, jo parāda mūsu uzņēmēju un uzņēmumu arvien pieaugošās rūpes gan par uzņēmumu attīstību ilgtermiņā, gan arī par savu interešu aizsardzību tirgus konkurences apstākļos.

Un, raugoties no šāda skatupunkta, balva „Gada preču zīme” noteikti ir lieliska iespēja pastāstīt par sevi un savu uzņēmumu ļoti lielai auditorijai – partneriem, kolēģiem, investoriem un, protams, patērētājiem, kuriem sevišķi svarīgi ir pārliecināties par iegādātā produkta vai pakalpojuma kvalitāti, kuras apliecinājums ir arī piešķirtais apbalvojums.

Man ir ļoti liels gandarījums, ka uzņēmēju un uzņēmumu vidū „Gada preču zīmes” balva gūst arvien lielāku atzinību, turklāt – kas sevišķi svarīgi – balvas pretendentu un saņēmēju vidū nav tikai lielie Latvijas zīmoli vien, arvien vairāk pieteikumu dalībai konkursā saņemam no reģioniem, tostarp – arī vidējiem un maziem uzņēmumiem, kuri, domājot par attīstību, ir reģistrējuši sava uzņēmuma produktu vai pakalpojumu preču zīmes. Tātad ir domājuši arī par sava nereti unikālā produkta aizsardzību. Protams, lielo uzņēmumu un to produktu vārds bieži izskan daudz plašāk, jo tādiem pazīstamiem zīmoliem kā „Latvijas Finieris”, Dobeles „Spodrība”, „Latvijas Balzams”, kuri arī bijuši konkursa dalībnieku vidū, ir lielāki resursi mārketinga aktivitātēm.

Taču tieši tādēļ „Gada preču zīme” ir lieliska platforma arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem – dalība konkursā ir bezmaksas, visu konkursa dalībnieku iesniegtie pieteikumi tiek nodoti publiskai izvērtēšanai, jo balvas saņēmēju nosaka ne tikai profesionāla žūrija (tās sastāvā ir Patentu valdes, LTRK, Latvijas Dizaineru savienības, Latvijas Bankas un Rīgas Latviešu biedrības pārstāvji), bet arī sabiedrības balsojums – tas veido 50% no vērtējuma „vērtības”. Līdz ar to  konkurss sniedz lielisku iespēju popularizēt savu preču zīmi: brīdī, kad cilvēks balso par kādu sev tīkamu preču zīmi, viņš noteikti meklē arī papildus informāciju par uzņēmumu, produktu vai pakalpojumu, tā kvalitāti.

Nenoliedzami, „Gada preču zīmes” konkurss ir tikai viens no instrumentiem, ar kuriem Patentu valde cer popularizēt uzņēmēju, uzņēmumu un produktu ražotāju vidū ideju par preču zīmes reģistrācijas nepieciešamību. Jo reģistrācija nav tikai iespēja piedalīties konkursā. Pirmkārt un galvenokārt preču zīmes reģistrācija dod uzņēmumiem, produktu ražotājiem vai pakalpojumu sniedzējiem vairākas svarīgas priekšrocības – preču zīmes reģistrācija piešķir preču zīmes īpašniekam tiesības apkarot šīs zīmes atdarinājumus, rada iespēju paturēt savās rokās preču zīmi, kas ir viens no uzņēmuma galvenajiem mārketinga ieročiem, un ļauj atšķirt viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citiem – līdzīgiem vai līdzvērtīgiem. Tātad pati preču zīmes reģistrācija nav tikai prestiža jautājums vien. Tā uzņēmumiem ir īsta drošības sajūta.

Prieks, ka ar katru gadu gan konkursa „Gada preču zīme”, gan arī pašas preču zīmju reģistrācijas ģeogrāfija kļūst plašāka. Kopš konkursa pirmā gada ir bijuši pārstāvēti uzņēmumi no visiem reģioniem. Bet, protams, mēs gribētu, lai konkurss un preču zīmju reģistrācija kopumā iegūtu lielāku popularitāti reģionālo uzņēmēju, ražotāju un pakalpojuma sniedzēju vidū, lai būtu arvien pieaugoša izpratne par nepieciešamību aizsargāt rūpnieciskā īpašuma tiesības. Šogad „Gada preču zīmes” konkursa uzvarētājus uzzināsim godināšanas ceremonijā 26. aprīlī, Pasaules Intelektuālā īpašuma dienā, kad daudzās pasaules valstīs tiek rīkoti pasākumi, kas pievērš uzmanību intelektuālā īpašuma aizsardzības nepieciešamībai. Šogad pieteikšanās vairs nav iespējama. Bet vēlos aicināt visus reģionu un novadu uzņēmējus: esiet aktīvi, reģistrējiet savu produktu vai pakalpojumu preču zīmes. Un, kas zina, varbūt nākamajā – piektajā jubilejas – konkursā jūsu uzņēmuma vai produkta vārds izskanēs visā Latvijā, tādējādi veicinot jūsu produkta, novada un galu galā arī visas Latvijas uzņēmējdarbības attīstību, veicinot mūsu valsts izcelsmes produktu un pakalpojumu popularitāti vietējā un eksporta tirgū.

Sandris Laganovskis,

Patentu valdes direktors

 

Stāsta uzņēmēji:

Vita Preimane, SIA „MARKS M” (preču zīmes „Nakts mēbeles”) mārketinga speciāliste

(Gultu, mājas mēbeļu, interjera elementu un matraču ražotājs 2014. gadā ieguva LR Patentu Valdes simpātiju balvu kategorijā „Gada preču zīme pasaulei”)

– Preču zīmes reģistrēšana tādam uzņēmumam kā „Nakts mēbeles” bija nozīmīgs notikums, vispirms jau tādēļ, ka šobrīd ir daudz dažādu zīmolu, tāpat publiskajā telpā izskan ne mazums viedokļu par preču zīmju aizsardzību – tātad problēma ir aktuāla. Dalība konkursā, nenoliedzami, bija pareizs lēmums, tā tomēr ir publicitāte. Un, protams, mērošanās spēkiem ar līdzvērtīgiem pretiniekiem, kā arī savas vietas tirgū novērtēšana.

 

Edijs Egliņš, LSEZ “Lauma Fabrics” SIA valdes priekšsēdētājs

(Viens no Eiropas vadošajiem mežģīņu, elastīgo adījumu un lenšu ražotājiem 2014. gadā ieguva 3. vietu kategorijā „Gada preču zīme pasaulei”)

– Piedalīšanās konkursā bija kā sava veida izaicinājums: ir ļoti interesanti pamēroties spēkiem ar citiem Latvijas uzņēmējiem, palūkojoties, kā mūs novērtē citi. Kopumā mēs darām daudzas labas lietas, taču nereti mēdzam kautrīgi klusēt par panākumiem, tādēļ pieteikšanās konkursam bija arī kā tāda nosacīta pašapliecināšanās. Mūsu uzņēmumā 80 procenti no kopējā produkcijas realizācijas apjoma ir eksports, tādēļ preču zīmes reģistrēšana bija kā solis atpazīstamības virzienā, tā ir pievienotā vērtība mūsu zīmolam, it īpaši ārpus Latvijas robežām.

 

Ieva Zariņa, SIA „Liepkalni” mārketinga vadītāja

(Maizes un konditorejas ražošanas uzņēmums „Liepkalni” 2012. gadā ieguva 2. vietu kategorijā „Gada preču zīme pasaulei”)

– 2012. gadā uzņēmuma plānos bija sākt strādāt ne tikai vietējā tirgū vien, bet raudzīties arī Eiropas virzienā, tādēļ tikai pašsaprotams šķita lēmums reģistrēt savu preču zīmi Eiropā, līdz ar to stiprinot arī uzņēmuma identitāti Eiropas tirgos un veicinot atpazīstamību arī ārpus Latvijas robežām. Šobrīd Eiropa ir pavisam tuvu, tāpēc ar lielu nopietnību izturamies pret patentiem un citām kvalifikāciju apliecinošām prasībām.

 

Agnese Garā – Nīmane, SIA „Angel Glass Design” vadītāja, dizaina trauku zīmola „an&angel” autore

(Industriālā dizaina uzņēmums „Angel Glass Design” 2013. gadā ieguva 2. vietu kategorijā „Gada preču zīme Latvijai”)

– Izlēmām reģistrēt preču zīmi, jo tas tomēr ir ilgtermiņa ieguldījums, turklāt samaksa par reģistrēšanas procesu nav astronomiska. Protams, šajā gadījumā diezin vai varam runāt par tiešu un tūlītēju labumu, ko dod preču zīmes reģistrācija, taču, esmu pārliecināta, ilgtermiņā tas uzņēmumam ir tikai ieguvums, tāpat varam runāt arī par netiešu un konkrētā eiro summā neizmērāmu ieguvumu.

 

Sandris_LaganovskisTrīs īsi jautājumi

Sandrim Laganovskim, Patentu valdes direktoram

– Kāds ir konkursa „Gada preču zīme” galvenais mērķis?

– Gada preču zīmes konkursam ir vairāki mērķi, bet kā galveno varētu minēt to Latvijas uzņēmēju godināšanu, kuri saskata rūpnieciskā īpašuma tiesību sistēmas nozīmību uzņēmumu ekonomiskajā attīstībā, tādējādi veidojot gan savu uzņēmumu, produktu, gan Latvijas tēlu.

– Konkursā balvas piešķir divās nominācijās – „Gada preču zīme Latvijai” un „Gada preču zīme pasaulei”. Kā tās atšķiras?

– Pirmkārt, abas nominācijas atšķir to, kādā procedūrā preču zīmes reģistrētas. “Gada preču zīme – Latvijai” nominācijai varēja pieteikt preču zīmes, kas 2015. gadā reģistrētas nacionālajā procedūrā. Savukārt, lai pieteiktos “Gada preču zīme – pasaulei” nominācijai, preču zīmes pagājušogad bija jāreģistrē starptautiskajā procedūrā vai kā Eiropas Savienības preču zīmes. “Gada preču zīme – pasaulei” mērķis ir godināt uzņēmējus, kuri preces vai pakalpojumus piedāvā ārpus Latvijas robežām.

– Vai un kā ieguldītā nauda preču zīmes reģistrācijā atmaksāsies? Vai arī tas ir galvenokārt prestiža jautājums?

– Tas nav tikai prestiža jautājums. Preču zīmes reģistrācijā ieguldītā nauda atmaksāsies tādējādi, ka ļaus daudz vieglāk un lētāk cīnīties ar tiem, kuri komercdarbībā grib izmantot to pašu vai līdzīgu apzīmējumu. Jāpiebilst, ka preču zīme ir spēkā 10 gadus, to iespējams pagarināt arī ilgāk.

coloring.cool