Ludza - senākā Latvijas pilsēta
Ceturtdiena, 2021. gada 21. janvāris
Agne, Agnese, Agnija
Ludza
Intermittent clouds
1°C
 
A A A

Ludzas Skolēnu mācību uzņēmums saņem balvu

Attēlā: Kadrs no Junior Achievement Latvia rīkotā Skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) online apbalvošanas pasākuma Ziemas “CITS BAZĀRS”

2020. gada decembrī Junior Achievement Latvia rīkotajā Skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) pasākumā  Ziemas “CITS BAZĀRS” tika pasniegtas balvas labākajiem Latvijas SMU deviņās nominācijās. Pasākumā piedalījās arī Ludzas novada Bērnu un jauniešu centra 6. – 7. klašu jaunie uzņēmēji, kuriem paveicās nokļūt starp labākajiem, turklāt pamatskolu grupā nominācijā “Sociāli atbildīgākais SMU” izdevās iegūt galveno balvu.

Ražo svētku dekorus

Ludzas novada BJC pulciņa ”Radošais biznesmenis” skolotāja Inese Kalvīte stāsta, ka pulciņā darbojas 2 drosmīgi mācību uzņēmumi pamatskolas grupā – SMU “Putnubūda” un SMU “SoDaLiNa”. Kopumā pulciņu apmeklē 6 bērni pamatskolas grupā un 2 bērni vidusskolas grupā. 
SMU “Putnubūda” darbojas 2 zēni. Uzņēmuma vadītājs un atbildīgais par finansēm ir Dagnis Jānis Gailis, bet ražošanas un pārdošanas vadītājs ir Kristaps Mulers. Uzņēmuma darbības virziens ir svētku dekoru un kompozīciju veidošana. Pavisam nesen zēni gatavoja Ziemassvētku un Jaungada dekorus ar svecēm, taču šobrīd jau tiek domāts pie Lieldienu dekoru veidošanas. Savu produkciju viņi virzīja ar sociālā tīkla Facebook starpniecību un atbalsts mazajiem uzņēmējiem bija jūtams, jo cilvēki aktīvi dalījās ar informāciju. 

Attēlā: SMU Putnubūda gatavotie dekori.

Sociāli atbildīgākais SMU

Savukārt SMU “SoDaLiNa” ir īsts meiteņu uzņēmums, viņas ir ne tikai draudzenes, bet starp 4 meitenēm ir arī māsas un dvīņumāsas. Jāatzīmē, ka uzņēmuma dibinātājas ir līdz šim jaunākās uzņēmējas Ludzas novadā, kuras mācās 6. – 7. klasē un šādā veidā popularizē savu novadu. Uzņēmuma vadītāja ir Darja Rutkovska, grāmatvede ir Anastasija Rutkovska, mārketinga vadītāja ir Sofija Probuka un ražošanas vadītāja Jeļizaveta Rutkovska. Uzņēmuma darbības virziens ir dažādu rotaslietu izgatavošana no pērlītēm, tajā skaitā arī atstarotāju izgatavošana. Rotas lietas tiek darinātas tikai vienā eksemplārā. Meitenēm pasākumā “CITS BAZĀRS” izdevās  iegūt galveno balvu no Biznesa augstskolas “Turība” kā “Sociāli atbildīgākais SMU” pamatskolu grupā. Žūrija augstu novērtēja meiteņu sarīkoto akciju, kuras laikā devās Ludzas pilsētas ielās un dāvināja uz ielas sastaptajiem senioriem atstarojošās rotaslietas.

Attēlā: Pašas jaunākās uzņēmējas Darja, Anastasija, Sofija un Jeļizaveta.

Pieredzējušie uzņēmēji atbalsta jaunākos

Katram uzņēmējam ir vajadzīgs starta kapitāls. Pērn Ludzas novada uzņēmēji izrādīja jauku žestu un sniedza materiālu atbalstu jaunajiem skolēnu mācību uzņēmumiem. Pērn tie netika pilnībā izlietoti, tāpēc arī šajā mācību gadā tie tiek izmantoti materiālu iegādei uzņēmējdarbības uzsākšanai. I. Kalvīte stāsta, ka tika iegādātas pērlītes, lai meitenes varētu izgatavot rotas. Kā izdevās jaunajām uzņēmējām pirmajā reizē gūt tik labus panākumus? Pulciņa skolotāja atzīst, ka meitenes ir ļoti talantīgas un komunikablas, ieklausījās skolotājas sniegtajos ieteikumos, kā rezultāta SMU “SoDaLiNa” ir pamanīts un novērtēts Latvijas SMU vidū. Vajag tikai uzdrīkstēties, jo tikai tādā veidā var gūt gandarījumu par darbu un gūt novērtējumu, kas noder turpmākajai dzīvei. Tāpat rodas pārliecība, ka spēj kaut ko paveikt un kļūt par piemēru un iedvesmotāju citiem skolēniem. 
Līdz ar pulcēšanās ierobežojumiem šogad Ziemas “CITS BAZĀRS” notika vēl nebijušā formātā – tiešsaistē. “CITS BAZĀRS” e-katalogā savus izstrādājumus piedāvāja 300 SMU no visas Latvijas un pasākuma laikā interneta vietni apmeklēja 45 000 pircēju. Pasākumu organizē Junior Achievement Latvia (JA Latvia) sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA).

Attēlā: Balva no Biznesa augstskolas Turība vēl nav saņemta, taču drīzumā SMU SoDaLiNa uzņēmējas to iegūs.

Apbalvošanas tiešraide pieejama JA Latvia Facebook lapā.

Pārdošana caur elektronisko katalogu

– Šogad skolēni ļoti veiksmīgi tika galā ar izaicinājumu – pievērst pircēja uzmanību, pirmo reizi pārdodot izstrādājumus tikai internetā. Pārliecinājāmies, ka jaunā paaudze ir prasmīga digitālajā vidē, to apliecina gan skolēnu mācību uzņēmumu augstā aktivitāte sociālajos tīklos, gan “CITS BAZĀRS” e-kataloga apmeklētāju skaits. Īsā laikā esam integrējuši e-komercijas iespēju Skolēnu mācību uzņēmumu programmā, līdz ar to jaunie uzņēmēji caur šo izglītības metodi iegūst vēl vairāk,– stāsta “JA Latvia” valdes priekšsēdētājs Jānis Krievāns.
Pasākuma ietvaros jauniešus vērtēja ne tikai pircēji, bet arī 51 pieredzējis profesionālis no uzņēmumiem, akadēmiskajām struktūrām, finanšu sektora un valsts pārvaldes, pasniedzot balvas deviņās nominācijās. “CITS BAZĀRS” laikā, skolēni ar žūriju aizvadīja 457 tiešsaistes intervijas.

Rotu gatavošanas prasme pārtop biznesā

Par uzdrīkstēšanos uzsākt savu pirmo uzņēmējdarbību jautājām arī balvas ieguvējām no SMU “SoDaLiNa”. Uzņēmuma vadītāja Darja Rutkovska atklāj, ka izlēma iesaistīties šajā pasākumā, lai izmēģinātu kaut ko jaunu, pārbaudītu savus spēkus uzņēmējdarbībā un prasmi komunicēt ar cilvēkiem. 
Ideja par rotu gatavošanu radās pērn vasarā, kad kopā ar pārējām meitenēm apmeklēja rokdarbu pulciņu pie skolotājas Ilzes Loces. Tieši tur tika apgūtas rotu darināšanas pamatprasmes, kas ļoti iepatikās. Tālāk kopā ar skolotāju I. Kalvīti radās ideja sarīkot akciju un dāvināt atstarojošas rotas senioriem. Diemzēl šogad neizdevās daudz tirgoties klātienē, tomēr Darja atklāj, ka tieši rotu gatavošana un tirgošana visvairāk patika. Gada nogalē visi draugi un radinieki saņēma paštaisītas rotas no Darjas. Vēl joprojām “CITS BAZĀRS” e-katalogā var atrast meiteņu darinātās rotas un veikt pasūtījumus. Darja atzīst, ka balvas saņemšana nenoliedzami ir ļoti patīkama, jo pēc šī pasākuma ir radusies lielāka motivācija turpināt iesākto, jo izveidojusies pieredze uzņēmējdarbībā.

SMU SoDaLiNa gatavotās rotas.

Pirmais solis uzņēmējdarbības virzienā

Uzņēmuma mārketinga vadītāja Sofija Probuka atklāj, ka sākotnēji par biznesu nebija domas, meitene tikai gatavoja aproces, auskarus utt., kamēr to kļuva tik daudz, ka radās ideja par biznesu. Arī Sofijai patika darbs ar klientiem, atbildēt uz pircēju jautājumiem, komunicēt par precēm un pārdot. Intervijas tiešsaistē Zoom meitenēm radīja lielu uztraukumu, jo vajadzēja īsā laikā pastāstīt pēc iespējas vairāk par sevi, par precēm un no kurienes nāk dalībnieces. Tad tika uzdoti jautājumi. Tā kā meitenes piedalījās pirmo reizi, viņas negaidīja, ka paveiksies un tiks pie godalgotas vietas un dāvanas, tomēr prieks ir īsts un neviltots. 
Par ideju dāvināt rotas uz ielas sastaptiem senioriem Sofija saka: – Mums pašām sākumā bija liels uztraukums, jo nezinājām, kāda būs senioru reakcija, cik zinu Ludzā neviens līdz šim kaut ko tādu nebija darījis. Sākumā senioriem bija neliels šoks, bet tad viņi pieņēma mūsu dāvinātos atstarotājus.
Sofija vēlētos piedalīties šajā pasākumā arī turpmāk, jo šis ir pirmais solis, lai pēc skolas pabeigšanas virzītos savas uzņēmējdarbības virzienā. Arī gatavot rotaslietas viņai patīk. 

Informāciju sagatavoja Iveta Mieze

Informācijas avots: Laikraksts Ludzas Zeme

 

coloring.cool